B.L.O.G

bukan laungan orang gila

Sunday, April 16, 2006

Cintaku Tak Berubah - chapter 5

"Ok... Assalamualaikum dan selamat pagi. Nama saya Rizwan atau panggil saja saya Iwan. Saya akan membawa anda semua jalan-jalan dalam kilang arini. Jadi bolehlah anda semua melihat sedikit sebanyak suasana bekerja disini. Haa ok, kenalkan diri sendiri mulai dari awak."
"Saya Rahim."
"Saya Aswandi, panggil saja Andy."
"Saya Tajudin, nak panggil Din pun ok gak."
"Nama saya Sasha...."
Mulai dari saat itu, Iwan tersenyum dan Iwan tidak dengar apa yang Sasha perkatakan dan pergerakan Sasha yang lemah lembut itu bagaikan didalam gerakan perlahan atau slow motion. Iwan bagaikan tidak percaya yang Sasha rupanya akan bekerja disini dan juga bakal berkhidmat dibawah pemerhatiannya. Iwan sudah terbayangkan bagaimana dia akan mula mengorak langkah untuk memiliki hati Sasha. Dia tahu dia tidak sepatutnya berfikir sedemikian tetapi sejak dia mengenali Diana, hatinya tidak pernah singgah ke orang lain dan inilah kali pertama dia menjumpai orang yang berjaya memikat hatinya.

Iwan pun menunjukkan kepada mereka suasana bekerja disitu dan menerangkan apa yang bakal mereka lakukan mulai besok. Semasa Iwan membawa mereka berjalan pusing di dalam kilang itu. Iwan perasan yang ramai pekerja lain yang melihat pergerakan Sasha. Iwan sudah dapat merasakan bahawa tidak mudah untuk menjinakkan burung merpati yang semanis ini. Tetapi Iwan tabah. Iwan sabar dan tidak mahu kelihatan terburu-buru.
"Hmm ok, dah pun tiba masa untuk rehat makan tengah hari. Kita sambung kemudian. Jumpa anda semua disini pada pukul 2 petang," Iwan menamatkan sesi pagi.
Sasha bergerak menuju ke arah Iwan.
"Awak makan dekat mana arini?? Boleh saya join sekali??"
Tanpa segan dan silu Iwan menjawab,”Eh mana-mana awak nak makan saya ikut saje.”
“Kita makan kat gerai yang semalam kita jumpa, nak??”
“Nak.... nak... hehehe”, Iwan cuba berlagak comel.
“Hihihi awak ni comel lah..”
Nampaknya Iwan berjaya didalam usahanya untuk berlagak comel. Mereka pun pergi makan di Restoran Maju Sokmo. Selepas mereka makan, mereka berborak dengan penuh mesra. Kelihatan seperti Sasha telah memberi response yang agak baik terhadap Iwan. Pelbagai topik yang diperbincangkan bersama. Kelihatan juga seperti Iwan bijak berjenaka kerana dari tadi gelak tawa Sasha sering kedengaran.

Dalam perjalanan Iwan dan Sasha ke kaunter pembayaran, mereka terserempak dengan Reza yang kebetulan datang makan di situ.
Reza : Woit makan tak ajak !!
Iwan : Mana aku tau ko nak makan sini... anyway, ni Sasha.
Sasha : Hi, I’m Sasha. Nice to meet you.
Reza : Hi, nama saya Reza. You too...
Iwan : Eh oklaa Reza, kitaorang chow dulu. Dah abis dah makan.
Reza : Ooo dah abis dah ker?? Baru ingat nak belanja.. hehe.. sile, sile....
Iwan dan Sasha pun beredar dari situ.

Iwan pun meneruskan kerjanya iaitu membawa orang-orang yang baru termasuk Sasha keliling kilang. Selepas itu, Iwan terus pulang ke rumah. Malam sebelum Iwan tidur, bunyi handphone Iwan berbunyi.... "ti-tit, ti-tit."
"Thanks for today.... hope we’ll be a good friend...", tersenyum lebar Iwan membaca sms yang dikirim oleh Sasha."Boleh-boleh... Nak jadik lebih dari friend pun boleee..", ujar Iwan keseorangan. Nampaknya Iwan sudah pun berjaya untuk mengalihkan pandangannya jauh dari Diana.

A week later...

Iwan menjalankan kerja-kerjanya di pejabat dengan lebih efisyen sejak kehadiran Sasha di kilang iu. Iwan telah mendapat semangat baru untuk bekerja. Iwan kini tiba awal di office dan sengaja pulang lewat sehingga Sasha balik barulah dia akan balik. Selagi Sasha berada di office selagi itulah dia akan berada di meja tempat kerjanya. Walaupun tidak banyak yang boleh dilakukan, dia berpura-pura seperti sibuk bekerja. Kebetulan meja Sasha bekerja berada di tempat yang sesuai untuk Iwan memerhatinya.

Iwan mahukan hubungan yang lebih rapat. Iwan mahu mengajak Sasha keluar. Keluar pergi menonton wayang dan makan malam bersama di restoran yang agak fancy. Iwan mahu mengajak Sasha pergi melepak bersama rakan-rakannya di Kapunam dan memperkenalkan dia sebagai temannya. Tetapi segala niat Iwan terbantut kerana satu perkataan..'segan'.
Megat : Ko kena cakap kat dia apa yang ko mahukan. Nak ajak keluar tengok wayang ke, nak gi makan ke, nak gi pasar malam sama-sama ke, nak gi lunch sekali ke, semua tu ko kena cakap. Kalau ko tak cuba, dah confirm takkan jadi, kalau ko cuba ko ade 50% yang ko akan berjaya. Better do something than nothing.

Kata-kata Megat itu sering kedengaran didalam kepala Iwan. Iwan mengeluarkan sekeping kertas dan sebatang pen. Dia mengambil keputusan untuk menulis dahulu beberapa cara untuk bercakap dengan Sasha, dan kemudian daripada pilihan itu dia akan pilih yang manakah yang paling terbaik untuk dia gunakan untuk memulakan perbualan.

Pada keesokan harinya, dia telah mendapat semangat baru lalu dia mengorak langkah ke arah meja Sasha.
Iwan : Ini ada lagi order yang baru masuk hari ini. Awak tolong check kan yer.
Sasha : Oo ok...
Iwan : er.. er.. mmm... awak free tak malam nih? Maybe we could catch a movie or maybe dinner??
Sasha : Hmmm ok gak tu. Nak jumpa kat mana??
Iwan : ooo mmm.. Takpe saya jemput awak kat rumah, if you could me your address.
Sasha : Ooo kejap yer..
Sasha pun menulis alamat rumahnya di sekeping kertas lalu memberikannya kepada Iwan.
Iwan : I’ll pick you up at 8??
Sasha : Ok..

Beredarnya Iwan dari situ, Iwan berasa amat lega dan pada masa yang sama terasa seakan jantungnya terhenti seketika. Iwan tidak dapat menahan perasaannya yang amat gembira itu sehinggakan dia tersenyum sendiri. Dia merasakan yang malam ini adalah peluang bagi dirinya untuk membuktikan bahawa dirinya adalah boyfriend material.

Tepat pukul 8 malam, Iwan tiba di hadapan rumah Sasha dan menjemputnya keluar. Mereka pun pergi menonton wayang bersama dan makan malam bersama-sama. Mereka bergelak ketawa seolah-olah mereka sepasang kekasih. Jam sudah pun menunjukkan pukul 11 malam. Iwan bercadang untuk membawa Sasha ke Kapunam memperkenalkan Sasha kepada rakan yang lain.
Iwan : Awak nak balik terus atau awak nak pergi minum dulu?
Sasha : Minum kat mane???
Iwan : Dekat dengan rumah saya, kawan-kawan saya pun ada kat sana.
Sasha : Oo Reza ada skali??
Iwan : Ade..
Sasha : Ooo ye ke. Then I’m in.

"Kenapa Reza??", Iwan terfikir sendiri melihat Sasha excited selepas mengetahui Reza akan turut ada di sana…..

Labels:

1 Comments:

Post a Comment

<< Home