B.L.O.G

bukan laungan orang gila

Wednesday, March 29, 2006

Cintaku Tak Berubah - chapter 3

Iwan : Hallop..
Diana : Hello... apsal you tak angkat phone semalam?? ni nak merajuk ni...
Iwan : Ler semalam dah tido laa... dah pukul baper semalam tu....
Diana : You merajuk eh ????????
Iwan : Mana ade....
Diana : Anyway, apa you buat malam ni??
Iwan : hmmm... takde plan kot...
Diana : ok, now you do... Pick me up at 8 pastu kita gi tgk wayang kat klpb... citer final destination 3... my fren suma dah tengok pastu suma orang kate best... ok.. see you...
Iwan : ehhh...
“tut tut tut tut”
Bunyi telefon yang telah Diana letak. Tanpa sempat Iwan berkata apa-apa, Diana sudah pun menganggap bahawa Iwan setuju. Begitulah layanan Diana terhadap Iwan. Iwan tahu akan layanan yang diberikan Diana adalah buruk dan tidak wajar dilayan tetapi kerana perasaan cintanya yang mendalam seolah-olah memaksa Iwan untuk akur dengan kehendak Diana. “pergil jelaa... kang tak pegi merajuk lagi malas layan", bisik Iwan sendiri. Inilah alasan yang sering digunakan didalam menghadapi situasi sebegini walhal berada disisi Diana yang paling dimahukan.

Selepas mandi dan solat Maghrib dirumah, Iwan pun memakai baju yang paling ’smart’, menyembur minyak wangi Carolina Herrera ‘Chic For Men’, menyikat rambut yang telah dibubuh wax agar rambutnya boleh dibentuk menyerupai rambut pemain bolasepak terkenal Roberto Baggio, dia pun keluar untuk ke klpb. Dengan motorsikalnya itu Iwan tepat sampai dihadapan rumah Diana pada pukul 8 malam.

Diana pun keluar. Iwan terpaku melihat Diana yang kelihatan sungguh anggun umpama Puteri Gunung Lebar. Dengan skirt pendeknya dan kasut tumit tingginya cukup menawan hati Iwan. “Perghhhh ”, hati Iwan berbicara.
“Takkan kita nak naik moto ni ??? Dah you drive kerete i... takkan i nak naik motor dengan baju camnie... puhlissss”.Iwan pun menurut kehendak Diana lalu meletakkan moto nye di tepi pokok bunga kertas di hadapan rumah Diana dan pergilah mereka menuju ke Klpb.

4 jam masa berlalu, tamatlah sudah cerita ‘Semalu Tersipu Layu’ yang ditonton oleh mereka. Ini adalah gara-gara lambat sampai lalu tiket untuk melihat ‘Final Destination 3’ sudah pun habis terjual lalu mereka tidak ada pilihan lain untuk melihat cerita lakonan mantap Norman Halim dan Ramona Rahim yang telah berjaya mencapai tahap box-office dengan hasil kutipan sebanyak RM2 juta.
Diana : Nak balik dah ker? Ke nak pegi mana-mana dulu?
Iwan : Kita pergi Kapunam laa kejap, minum-minum dulu.
Diana : Taknak lah! Situ tak best takde class . Kita minum dekat‘Mode’.. barulaa class..
Iwan : Hmm yelaaaa...
Mereka pun pergi ke 'Mode'. Diana order Iced Cafe Mocha and New York Cheese Cake manakala Iwan pula order Sky Juice.

Setelah pulang dari menghantar Diana pulang ke rumah. Iwan pun singgah sebentar ke Kapunam kerana dia tahu mesti ade orang yang melepak disitu malam-malam begini. Tekaan Iwan tepat. Reza dan Megi ada disitu. Kedua-duanya ditemani oleh perempuan dan duduk di meja yang berlainan.
Iwan : Woit, mana Jack ?
Reza : Ntah.. anyway, ni Shima.
Iwan : Hi Shima... tu sapa dengan Megi tu...
Reza : Tu laaa Sally, awek cina tempat kerja dia tuh...
Iwan : Ooo ni ke Sally ?? boleh tahan... siut tul Megi... ade je perempuan nak kat dia.. pelik aku... aku try satu pun tak pernah dapat... eh takpelaa aku balik terus aa.. malas nak kacau korang...
Reza : Haaa elok laa tu.... hehehehe... (Shima pun turut tersenyum mengharapkan Iwan beredar...)
Iwan : Ches...
Reza : Eh jap, ko dari mana smart smart ni ??
Iwan : Aku keluar pergi tengok wayang dengan Diana tadi.
Reza : Dah-dah laa tu Iwan.. buat abih duit ko jer...
Iwan : Camne ko tau dia ketuk aku ??
Reza : Logiklaa... perempuan camtu jangan dekat... kalau nak dekat, dekat perempuan baik macam Shima ni haaa.... ihik... (Shima tersenyum lagik tidak berkata apa-apa...)
Iwan : Hmmmm.... dahlaa aku balik laa.. selamat... nice to meet you, Shima...
Reza : Ok dude.. selamat
Shima : You too, byeee...

Iwan pun beredar dari Kapunam dengan hanya melambaikan sahaja tangan kepada Megi mengetahui yang Megi tidak mahu diganggu dikala dia bersama perempuan. Iwan pulang ke rumah dan sekali lagi merenung jauh apa yang telah dilakukan dan apa yang patut dilakukan seterusnya. Dia tahu bahawa hubungannya dengan Diana tiada penyudahnya. Diana adalah playgirl yang akan terus mempermainkan perasaannya. Tetapi hati Iwan terasa sukar untuk melupakannya sepenuhnya. Lagipun dia tidak pernah bersua dengan perempuan lain yang berjaya memikat hatinya selain Diana. Semua rakan-rakannya menasihatkan supaya dia melupakan Diana termasuklah teman-teman wanita rakan-rakannya turut menasihati untuk tidak meneruskan perjuangan yang sudah tahu tidak ada faedahnya. Seperti yang pernah Suhaimi katakana kepada Iwan suatu ketika dahulu,”you must keep your option open.”

Iwan tidak sepatutnya menaruh harapan kepada Diana sahaja dengan menghiraukan perempuan-perempuan lain yang ada di sekalilingnya. Mungkin ada perempuan yang lebih sesuai untuk Iwan tetapi Iwan tidak pernah memberi peluang untuk berjumpa dengan perempuan lain dengan harapan Diana akan sedar akan kesetiaannya.
“Tapi Diana jumpa banyak giler laki lain, aku setia pun tak guna gak aaa..”, kata Iwan sendirian sambil melihat dirinya di cermin. “Dah.. dah ko kena lupa jugak Diana... mulai besok no more Diana... to all single girls out there... here I come!! huihui”, kate Iwan kepada dirinya sendiri sambil membuat pose-pose macho ala model spender Calvin Klein. Kali ini, kelihatan seperti Iwan mulai tabah. Dia sudah bersedia untuk menghadapi tamparan dan cemuhan untuk mencari perempuan idamannya. Lalu tidurlah Iwan setelah penat mendapat motif baru untuk dibuat mulai besok.

Pagi besoknya, Iwan bangun awal. Iwan gosok gigi, pakai pakaian sukan terus keluar pergi berjogging. Ini adalah antara usaha Iwan untuk memikat perempuan adalah dengan memastikan tubuh badannya didalam keadaan yang boleh dikatakan menarik untuk mengorat. Setelah pulang dari jogging, Iwan mandi dan terus bersiap untuk pergi bekerja. Tiba di kilang Sharp di Shah Alam tempat Iwan bekerja sebagai supervisor di kilang itu. Dia menelefon Reza, Jack,Megi dan girlfriend Suhaimi, Azlin untuk makan tengah hari bersama-sama di Restoran Maju Sokmo berhampiran kilangnya dengan pesanan “I have big news!!”. Mereka semua bersetuju.
Tibanya di restoran tersebut...
Reza : haa ape beirta besarnya??
Azlin : tolonglaa jangan cakap ini pasal Diana...
Iwan : haaa memang pasal Diana...
Megi : ak elaaaa come on laa... dah berapa kali kitaorg cakap, takde faedah nya...
Iwan : haaa itu laa sebabnya aku dah fikir masak-masak yang aku akan melupakan Diana selamanya dah aku takkan keluar dengan dia lagi...
Tiba-tiba Iwan terdiam apabila melihat seorang perempuan yang amat cantik yang lalu dihadapannya tadi. Mata Iwan mengekori pergerakannya. Iwan lalu bangun meninggalkan rakan-rakannya dan terus menuju ke arah perempuan tersebut.
Reza : weh melampau aa nampak terus nak tegur???? Kot yer pun nak lupakan Diana, abihkanlah cerita dulu...
Jack : asal boleh semua nak ngorat ??

Labels:

2 Comments:

Post a Comment

<< Home