B.L.O.G

bukan laungan orang gila

Saturday, March 25, 2006

Cintaku Tak Berubah - chapter 2

Setelah melihat dan melambai Suhaimi masuk, mereka pun beransur dan berjalan menuju ke arah tempat letak kereta. Dalam perjalanan, handphone Iwan berbunyi “ ti-tit ti-tit.”
“Malam ni apa bikin? Kapunam sudah… “ Demikianlah kandungan sms yang dihantar oleh Megi. Mereka berbincang dan bersetuju untuk singgah sebentar untuk minum lewat malam. Jam menunjuk pukul 11.46.

Lantas Iwan pun memberi sms kepada Zurina. Zurina merupakan seorang teman yang rapat dengan Iwan. Rakan kepada Iwan semasa di kolej dahulu. Kebetulan rumah Zurina berhampiran dengan kawasan perumahan mereka. Zurina atau lebih dikenali sebagai Zurri boleh dikatakan tomboy berdasarkan daripada gaya dan personalitinya. Setiap kali Iwan lepak di Kapunam, Zurri akan dijemput sekali kerana Zurri adalah seperti tempat untuk mempersoalkan hal wanita sejak Iwan masih mencuba untuk memikat Diana.

Setibanya di Kapunam, Iwan terpaku. Diana bersama rakan-rakannya, Intan dan Hani turut sama ada di Kapunam. Memang rumah mereka juga dekat tetapi jarang sekali Diana dan rakan-rakannya lepak di sini. Ini adalah kerana Kapunam adalah sebuah warung biasa dan Diana sering lepak di kedai-kedai yang lebih mahal. Iwan terus menghadap ke arah Diana dan yang lain terus duduk di tempat lain.
"Hai Diana... lama tak nampak.... How are you lately?? "
"I ok…"
"…… er…. er... macam mana dengan kerja?"
"kerja pun ok.. oklaa Iwan... I nak pergi somewhere else.. bye "
"oo oo ok"

Beredarnya Iwan dari meja Diana, terdengar suara-suara perempuan ketawa perlahan-lahan dan Iwan pasti itu adalah Diana dan kawan-kawannya. Iwan terasa malu dan hampa dengan layanan Diana yang sombong itu.Iwan terus duduk dan senyap seketika. Reza dan Jack cuba menahan gelak. “Gelak! Gelak!” sergah Iwan. Reza dan Jack pun ketawa melihat telatah Iwan.
"Dah banyak kali kitaorg cakap... lupakan je Diana tu," kate Jack.
"Ntah ko cuba pikir baper byk perkataan ko cakap pastu baper banyak dia balas??," tegur Reza pula.
"Betullaa Iwan, I pun rasa u patut back off jer.. banyak lagi perempuan lain," kate Azlin.
"hmmm...... ," Iwan mengeluh.
Tak lama lepas itu Zurri pun datang, begitu juga Megi.
"Ai sorang je arini Megi??," tanya Reza.
"Tu laaa minah tu nak kena balik awal, besok dia ade ape ntah aku dah lupa," jelas Megi.
"Ni ape kena dengan Iwan ni ??? senyap je," tanya Megi curiga.
"Putus cinta laaaa.. ape lagi ? tadi dia jumpa Diana and macam biasa aa.. ko pun boleh budget kan ??", Reza menjawab pertanyaan Megi.
"Ler... ni Iwan... ko nak abang ko ni ajar tak ?? haha... ilmu aku suma perempuan boleh dapat," kata Megi sambil bermegah-megah.
"Yelaa tuh... tak semua beb... Iwan ko jangan dengar si Megi tuh... tapi elok gak kalau ko lupakan sebenarnye, perempuan macam Diana dia tak pikir macam mana ko pikir, kalau dia nak kat ko sekalipun dia nak main-main je... percayalah... itu bukan jiwa ko, ko bukan player, ko kena carik perempuan baik macam Azlin ni aa... tapi Suhaimi plak dah kebas laa kan.. ahahaha," jelas Zurri yang selalu menenangkan Iwan.
Azlin tersipu malu manakala Reza, Megi dan Jack ketawa besar melihat wajah Azlin yang merah padam.
"Dah laa tu, aku nak balik, dah ngantuk," kata Iwan.
Mereka pun beransur pulang ke rumah masing-masing dan tidur.

Iwan terbaring di atas katilnya sambil memikirkan apakah tindakan yang wajar dia ambil. Termenung melihat kipas berpusing sambil berfikir. "Diana... Diana apesallaaa ko jual mahal sangat???", Iwan terpikir.Lantas dia bangun dan terus pergi ke arah almari. Dikeluarkan satu fail, tempat disimpan gambar-gambarnya bersama Diana yang diambil sewaktu sekolah dahulu. Hampir di setiap majlis makan atau upacara hari sukan di sekolah, Iwan pasti mengambil gambar bersama Diana. Diana tidak pernah menolak pelawaan Iwan. Itu yang membuatkan Iwan percaya bahawa peluangnya masih terbuka walaupun dia tahu yang Diana bertukar-tukar boyfriend bagaikan menukar baju sampaikan Iwan sendiri tidak tahu siapakah boyfrined nya sekarang.

Iwan ingin membuang semua gambar-gambar itu tetapi tangannya terberhenti apabila tiba berhampiran di bakul sampah. Iwan keliru. Apakah patut dia membuang gambar itu sebagai langkah untuk melupakan Diana ataupun dia patut berfikir sebaliknya bagaimana untuk memikat hati Diana. Iwan masih keliru.
Tiba-tiba sayup kedengaran bunyi telefon bimbitnya yang berada di bawah. “Sapa pulak laa tepon pukul 2.30 pagi ni??” Iwan perlahan-lahan pergi untuk mengambil telefonya yang sudah berhenti berbunyi. Iwan terkejut apabila melihat di telefonnya tertulis bahawa Diana yang menelefonnya tadi. Iwan kini bingung."Kenapa dia call aku???" Iwan yang sudahpun membuang semua gambar Diana bercadang untuk tidak menelefon Diana. Iwan seakan sudah berputus asa.

Pada keesokan harinya iaitu hari Ahad, Iwan bangun pagi dan sarapan bersama keluarganya. Sesudah membaca suratkhabar dan bersarapan, Iwan tahu akan tanggungjawabnya iaitu pergi membeli barang-barang yang akan di tulis oleh ibunya dan diletakkan di atas meja di biliknya. Ini telah menjadi tugas mingguan Iwan yang perlu ditunaikan. Iwan melakukannya setiap minggu tanpa merungut.

Setelah selesai tugas yang diberikan, Iwan bercadang untuk pergi ke CyberCafe untuk melayari dunia internet untuk memeriksa emails dan sebagainya. Setelah tamat sejam, Iwan menghidupkan enjin motosikalnya dan merayap tanpa hala tujuan memandangkan cuaca baik. Mungkin Iwan ingin mencari ketenangan.

Dalam perjalanan mencari ketenangan dan keputusan, Iwan singgah di kedai membeli air tebu dan pergi ke taman untuk menikmatinya sambil berehat menghirup udara segar di taman. Tiada lain yang difikirkan oleh Iwan selain mengenai tindakan samada melupakan Diana atau meneruskan perjuangan yang tidak nampak penghujungnya. Dia harus mengikut hatinya sendiri. Dia menerima semua nasihat dan pendapat dari rakan-rakannya tetapi hanya dia sahaja yang mempunyai jawapan, yang manakah lebih sesuai dan lebih memuaskan hati. Dia harus berfikir masak-masak kerana tindakan yang bakal diambil mungkin akan menyebabkan dirinya merana.

Sewaktu Iwan merenung jauh di taman itu, Iwan terlihat sepasang suami isteri berjalan berpimpin tangan sambil diekori oleh anak mereka yang mungkin berumur sekitar 5 tahun, membuatkan Iwan terpikir inilah yang patut dinilai. Kebahagiaan bukan dinilai dari sudut harta benda atau rupa, tetapi komunikasi diantara satu sama lain. Tanpa komunikasi yang lancar pasangan tidak akan tahu perasaan sebenar didalam hati sekaligus akan mudah menimbulkan kekeliruan dan akhirnya boleh mengakibatkan salah seorang akan tidak berpuas hati dan memutuskan hubungan. Biarkan apa orang kata, asalkan diri sendiri bahagia. Inilah yang telah Iwan sedari apa yang patut dia lakukan selepas ini. Tindakan Iwan untuk menenangkan fikiran di taman telah membuahkan hasil, dia kini seolah-olah sudah tahu apa yang harus dilakukan.
Dikala Iwan berpikir untuk bergerak pulang, tiba-tiba bunyi telefon bimbit Iwan berbunyi. Sekali lagi Iwan terkejut apabila melihat nama Diana yang menelefon.
“Uish.... ape dia nak ni???”

Labels:

3 Comments:

Post a Comment

<< Home