B.L.O.G

bukan laungan orang gila

Wednesday, April 05, 2006

Cintaku Tak Berubah - chapter 4

Azlin : Tu siapa?? You all nye kawan ker?
Megi : Ish tak kot. Kalau tak mesti aku kenal... kehkehkeh
Jack : Melampau betul Iwan. Nampak je, terus tinggal kita.
Reza : Tu takpe, dia tengah dok cerita sekali dia blah, cerita separuh jalan.
Azlin : Apa agaknya yang diaorg tengah bercakap tu eh?? Siap perempuan tu senyum-senyum lagi... rase ko kena belajar dengan Iwan laa Megi... hehehe
Megi : ces...

Sibuk mereka memikirkan apa yang sebenarnya Iwan lakukan. Tindakan Iwan ini adalah sungguh luar biasa dan mereka tidak pernah melihat Iwan sebegini agresif. Kelihatan seperti Iwan dan perempuan misteri itu berbual mesra dari sudut pandangan mereka.
Iwan : Hi... awak Sasha kan??
Sasha : Eh??!! Macam mana awak tahu nama saya?
Iwan : Awak tak ingat ker? Kita pernah amik satu kelas sama-sama kat kolej dulu. Awak Politeknik Jitra jugak kan?? Awak junior tapi saya ade repeat satu kelas amik sama dengan batch awak.
Sasha : Ooo a ah. Baru saya ingat, awak dah lain sekarang eh? Dulu awak rambut panjang, sekarang dah kemas. Makin hensem, hampir tak kenal tadi.
Iwan : Hehe.. Sekarang dah kerja, rambut kena pendek. Anyway, this is my card... kalau awak bila-bila nak ade teman nak pergi mana-mana, I'm only one phone call away...
Sasha : ihik... ok... nanti saya call.. saya pergi dulu, kawan pun dah tunggu tu..
Iwan : Sile-sile.. jalan elok-elok.
Sasha : Ok...

Iwan pun kembali ke meja bersama rakan-rakannya. Setibanya di meja, rakan-rakannya mempersoalkan apa semuanya itu dan Iwan pun menceritakan bahawa perempuan tadi adalah juniornya di kolej dahulu. Iwan sebenarnya tidak pernah bercakap dengan perempuan itu sehinggalah sebentar tadi. Di zaman kolej dahulu, Iwan merupakan seorang yang tidak berapa rapat dengan perempuan. Iwan berasa malu dan segan apabila bersua dengan perempuan. Apa yang mahu diperkatakan tidak terkeluar kerana perasaan gementar yang amat kuat apabila di hadapan perempuan.

Menyedari masalah yang dihadapi, Iwan selalu memperbincangkan perkara ini dengan rakan-rakannya yang lebih confident apabila dihadapan perempuan.Iwan kerap mendengar nasihat Suhaimi kerana dia lebih tua dan dia pun telah membuktikan bahawa dia pun confident di hadapan perempuan. “Mula-mula ko kena cari kawan perempuan, sapa-sapa je. Jangan pompuan yang ko suka, nanti ko susah nak cakap pasal ko akan rasa malu sikit mula-mula. So ko start dengan pompuan yang ko tau yang dia bukan taste ko. So dengan cara ni ko baik macam mana pun dengan dia, ko takkan terpikat dengan dia. Lagi senang ko carik pompuan yang tau dia takkan suka ko... ahaha. Nanti ko akan lebih confident bila nak mengorat nanti.. hehe”, itulah nasihat Suhaimi kepada Iwan.

Sejak dari itu, Iwan pun mula menegur perempuan di dalam kelasnya sewaktu di kolej. Banyak perempuan telah dicuba tetapi disebabkan Suhaimi tidak mengajar 'How to approach for the first time??'Iwan tidak tahu bagaimana hendak memulakan perbualan yang akhirnya mengakibatkan Iwan memalukan diri sendiri dan apa yang diusahakan tidak membuahkan hasil. Tiba-tiba pada suatu hari di dalam kelas English, Iwan diteguri oleh seorang 'tomboy'.
Tomboy : Ko tau dekat mana kelas Matematik kejap lagi??
Iwan : Bangunan depan dewan makan tingkat tiga belah kanan. Ko tak pernah pergi ke kelas matematik?? Arini dah kali ketiga dah.
Tomboy : Tulaa aritu dua-dua kali aku ada hal sikit tak boleh nak pergi.
Iwan : Oo ye ke. Anyway, nama aku Iwan. Ko?
Zurina : Nama aku Zurina. Panggil aku Zurri. Ko punya motor eh kat depan tu. Lawa tu!
Iwan : Aah. Itu dulu abang aku punya, pastu dia dah beli kereta dia turun dekat aku.
Zurri : ooo.. eh oklaa. Terima kasih eh.
Iwan : Ok.

Dan dari detik itulah, Iwan mengenali Zurri dan terus berkawan sehingga sekarang. Kebetulan Zurri pun tinggal berhampiran dengan rumah Iwan. Seperti yang dinasihati oleh Suhaimi, Iwan pun berbaik-baik dengan Zurri dengan tujuan untuk menaikkan tahap confidentnya apabila dihadapan perempuan nanti. Secara tidak langsung, Iwan juga sedikit sebanyak mula mengenali isi hati perempuan. Zurri juga turut ajar sedikit bagaimana hendak memulakan perbualan dengan perempuan yang baru kenal.

Daripada sinilah yang membuatkan Iwan yang sekarang ini sudah tidak gugup lagi apabila dihadapan perempuan sehinggakan boleh mengorat Sasha di sebuah restoran nasi kandar di tepi jalan. Jika Suhaimi dapat melihat saat kejadian ini, Suhaimi pasti berasa bangga bahawa Iwan telah pun menunjukkan kemajuan.

Jam sudah menunjukkan pukul 5 petang. Iwan pun bersiap-siap untuk pulang ke rumah. Tetapi langkahnya terhenti apabila Boss nye Mr Chang ingin berbicara dengannya sebentar.
Mr Chang : Besok ada budak baru masuk ini kilang. I mau you and Rahim(juga supervisor di kilang tersebut) handle budak-budak baru itu. Ada 4 orang, 3 laki-laki, 1 perempuan. So besok you monitor mereka ini buat kerja dan juga bawak mereka jalan tunjuk kilang. Ok?
Iwan : Ok Mr Chang.
Iwan sebenarnya tidak rela untuk menjalankan tugas tersebut kerana dia tahu bahawa ini akan menangguhkan kerja-kerja yang sepatutnya dilakukan besok kepada lusa. Dengan kata lain, Iwan harus cover kerja besok di hari seterusnya. Tetapi apakan daya Iwan. Iwan hanya akur dan melakukan kerjanya tanpa mengeluh.

Iwan bergegas pulang ke rumah untuk bersiap kerana malam ini adalah hari Megat pulang dari perantauan dan mereka telah pun berancang untuk makan malam bersama-sama. Fiza juga pulang bersama-sama Megat dari Jerman memandangkan 3 minggu sebelum Megat pulang, Megat menjemput Fiza ke sana untuk menghabiskan masa yang tinggal di sana bersama-sama. Kebetulan Fiza pun belum pernah ke sana. Dalam pada masa yang sama, boleh juga Fiza menolong Megat mengemas barang-barangnya.

Setelah sampai di sana, semua orang telah pun di sana dan Iwan adalah orang yang paling lewat. Iwan terus menuju ke arah Megat.
Iwan : Welcome home, dude..
Megat : Haha.. thanks, ko apa citer?? Sihat??
Iwan : Aku macam nih jelaaa...
Megat : Dengar citer dah takde ngan Diana. Good for you. Don’t worry, good things is waiting for you to discover..
Iwan : Harapnyalaa.. hehe
Mereka bersembang sehingga ke larut malam. Banyak perkara yang perlu Megat diberitahu mengenai perkembangan diantara mereka. Bergelak ketawa bersama-sama kembali. Walaupun Suhaimi sahaja yang tidak disini, tetapi mereka seronok menyambut kepulangan rakan yang sudah lama di perantauan. Mulai sekarang Megat akan terus bersama mereka kerana Megat akan bertugas di bawah tajaannya Petronas di Klpb, manakala Fiza sedang mengambil Masters in Business Administration(MBA) di Uitm Shah Alam. Mereka semua pulang ke rumah lebih kurang pukul 1 pagi. Iwan terus tidur.

Seperti biasa rutin harian, Iwan tiba di kilang nya lebih kurang pukul 8 pagi. Hari ini dia akan menjadi 'tour guide'. Mr Chang memberitahu bahawa mereka sudahpun menunggu di dalam biliknya. Apabila Iwan melangkah masuk, Iwan tersenyum lebar..................

Labels:

4 Comments:

Post a Comment

<< Home