B.L.O.G

bukan laungan orang gila

Friday, May 05, 2006

Melaka Bandar Bersejarah

Dalam dunia ni ade macam-macam jenis orang. There are people who are more successful than you and there are also slightly not successful compared to you. Do we have to compare with our own???
I think it is necessary to compare. But why???
Semuanya bergantung kepada niat ko macam mana. Aku selalu perhati orang yang lebih berjaya dari aku. Contoh, dia score dalam exam lebih dari aku or the most popular topic --> people who makes money or own money more than me. Aku tau ramai orang compare benda ni. Kengkadang tensen kenape dia banyak gile duit dari kita. Believe me, I do too...
Berbalik kepada tindakan aku... aku perhati cara hidup orang tu camne. How he manage his money? How he spend his money? <-- from this we could get the idea but that does not mean it will work with you!!... kita boleh tengok cara dia... tapi kita kena ngam kan ngan cara hidup kita. Kalau kita jenis yang kuat berbelanja.. cara dia simple jer --> kita kena kerja lebih dari orang yg belanja sket. So kalau income tak banyak... kita kena bersabar dan berbelanja ikut kita punya budget jer... duit yg masuk dengan duit yg keluar kena laa seimbang... so kita kena plan kita punya economy.. plan laa ikut diri sendiri.. jgn tiru orang.. kalau orang beli benda tu, ko pun nak beli padehal takde aa minat sangat kot benda tu... jangan beli benda semata-mata nak showoff.. percayalah showoff tak berbaloi pun... plan kasik sendiri happy sudah...
Ape-apehal pun... the most important thing.. kita kena bersyukur dengan ape yang kita ade. Contoh, kita ade 30 ringgit je... sikit kan? at least lagi banyak dari 20 ringgit... kan?? hehe...
Work hard --> Spend wisely --> Comfortable lifestyle --> ......

3 Comments:

Post a Comment

<< Home