B.L.O.G

bukan laungan orang gila

Thursday, October 19, 2006

mak oi

lagi 4 ari je puasa pastu raya??? sedikit habuk pun tak rasa bahang dia... hahaha... dah 5 tahun raya di perantauan... first year raya kat sini serius aa cam sedih gak laaa... yg paling sedih makan aaa... sedih pun takdelaa sampai menitiskan air mata kan... (control macho siut!! haha).. 5 tahun raya kat sini bermakna 5 tahun tak raya kat mesia bermakna 5 tahun raya cara kat sini bermakna 5 tahun tak raya cara mesia punya raya... haha.. mari kit bandingkan...

ini kalau raya kat mesia --> nak dekat raya, gi tempah baju melayu, siap butang baju.. seboleh2 nak kasik matching baik punya, nasib baik songkok stay hitam... pastu malam last puasa dengar penyimpan mohor besar raja2 cakap bila raya in case tercepat sehari.. hehe... pastu balik kampung kedah, drive 5 hingga 6 jam... sampai kedah... malam sebelum raya tu serius cakap aku tak penah buat pape... mmg lepak je kat umah nenek aku, tunggu raya jer... pastu kalau dok kat umah mak sedara aku.. kat situ adelaa sepupu2 aku dok menggosok baju raya sambil bergosip2.. hahaha... aku biasanya lepak minum teh jer... pastu tido... tu malam raya... pagi raya pertama, bangun sarapan gi semayang raya... pastu abih semayang lepak umah... tgh ari sket makan tgh ari... pastu jalan gi umah orang.. selalunya follow bapak aku jer... dapat gaklaa duit raya since aku masih bujang... haha... skang tak tau aaa... dulu pun dah besar panjang gak.. diaorg cakap gak "ish dah besaq panjang dah... " sambil menghulur duit raya.. haha.. maknanye besar takde mempengaruhi tak dapat duit raya.. haha... pastu bila balik gombak balik... gi konvoi ramai2 gi umah member yg jauh2... yg dekat cam tak beraya sangat pun... haha... seronok nak konvoi jer...gi sampai banting laaa.. giler jauh.. tapi aku tak drive pun.. hehe.. dok sengeh2 je dah sampai.. haha....

then ni skang nye style raya(kat jepun) -->dah nak raya... "wuish giler aa dah nak raya dah????".. haha... ni biasa... padehal lagi 3 ari je nak raya... boleh tak perasan nak raya.. punyalaa takde bahang nyer... mau tak nyer... hidup tak berubah pun... cuma puasa ngan tak puasa... pastu katekan laa cam thn ni raya ari selase... pagi selase tu semayang raya... abih semayang raya main winning eleven... pergh best2.. pastu the next activity raya ialah weekend tu... ade party.. time ni best giler... makan ramai2... melalak lagu melayu... (karaoke di ari raya).. pastu amik gambar byk giler.. pastu sebelum party tu selalu buat ziarah menziarahi umah budak2 kat sini.. gi lepak2.. makan2 kuih... umah budak pompuan ade aaa makan2.... mau dtg cam umah aku... dapat air jer... hahaha.. kesian diaorg tapi nak wat camne kan?? saya bujang.. aiceh..

so begitulah sedikit sebanyak perbezaan cara menyambut aidil fitri.. mmg macam tak best raya kat sini tapi not bad actually... insyaAllah ni last year raya kat bumi okayama.... walaupun best giler raya kat mesia nanti.. aku yakin aku takkan lupakan kenangan manis beraya di sini... and hopefully aku tak kekok nak raya kat mesia nanti.... hahahahaha.... selamat hari raya peeps !!! maaf zahir batin... kalau ade yg terkasar bahasa, terlanjur bicara kat blog ni... pastu sesape yg mengenali aku di lluar sana... mintak maap banyak2...

2 Comments:

Post a Comment

<< Home