B.L.O.G

bukan laungan orang gila

Tuesday, June 06, 2006

Cintaku Tak Berubah - chapter 9

"Sorry aku takleh nak pegi, harap ko faham. Bukannya aku sakit kepala pun, tu just alasan untuk bagitau Reza... anyway,

It can't be, it probably isn't, that's what I believed
There's no way that I could love you
It's just jealousy, I must be lonely
I tried fooling myself, but I can't hide it any longer

They say we're not good together, that we should just be friends
One to ten, we can't agree on anything,
How can we be together? It's not an option
I kept telling myself, but I don't want to do it anymore

Why couldn't I see it was you?
Why couldn't I see you when you were right before my eyes?
You were beside me all along
It's now that I finally see you
I Think I Love You
It must be true
Cause I Miss You
Whenever you're not here
I can't do anything
I keep thinking of you
Seeing what's happening,
I`m Falling For You
I didn't know, Now I Need You
Sometime, in the depths of my heart
I can see that you've taken root in my soul


Jangan gelak.. :p "

Iwan terdiam. Iwan bersendiri di atas batu sambil melihat rakan-rakannya yang lain bersukaria, bergelak ketawa sementara Iwan pula berfikir panjang mengenai apa yang Zurina rasakan dan apakah tindakan yang perlu Iwan ambil supaya kedua-dua berpuas hati dan mengharap itu adalah tindakan terbaik yang perlu diambil. Iwan juga sedar akan risiko yang perlu diambil berat kerana tersilap langkah hubungan persahabatan mereka mampu tergugat.

Semua orang kelihatan tidak menyedari Iwan yang kelihatan bingung dan runsing. Hanya Reza yang perasan. Reza pun bergerak menuju ke Suhaimi dengan mengganggap Suhaimi pasti tahu apa yang telah berlaku.
Reza : Mi, apesal dengan Iwan tu?? Nampak lain macam jer....
Suhaimi : Aku pun tak sure. Tapi apa yang aku nampak, dia macam ade problem... Ko lepak dulu... jangan cakap pape... biar aku cakap dengan dia dulu.. nanti dia dah ready dia citer aa tu ngan kita suma...
Reza : Eloklaa tu... ko gi aa cakap ngan dia dulu...
Suhaimi : Ok...

Suhaimi bergerak menuju ke batu yang Iwan duduki....
Suhaimi : Weh bro... sana sket... kasik aku duduk... bontot aku dah laa besar.. haha
Iwan : Opp... besar ni cukup??? Hehe
Suhaimi : Haa ok ok... Kenapa ngan ko nih? Lain macam je aku tgk... Ade problem ker?
Iwan : Problem? Hmmm... ye kot.... nah baca nih...
Iwan memberikan surat yang dikirimkan oleh Zurina kepada Suhaimi. Iwan terlalu runsing untuk menceritakan dan memberikan sahaja surat tu kepadanya. Suhaimi tekun membaca surat tersebut.

Suhaimi : Hmm ko pikirlaa masak-masak.. mane yang terbaik.. aku tau ko akan buat keputusan yang baik.. just skang ni.. enjoy ngan kitaorg dulu.. takkan ko nak spoil kan budak-budak ni tengah seronok??? Aku tau susah tapi ko cuba lupakan dulu hal ni.. nanti ko pikir sorang-sorang kat rumah nanti.. Ok?
Iwan : Ok.. Aku cuba...
Jelas kelihatan Iwan mempunyai masalah tapi dia mengawal perasaannya dan cuba bergembira bersama rakan-rakannya. Haru-biru Iwan dibuatnya. Zurina adalah rakan wanita yang rapat baginya tetapi sekalipun tidak terlintas di dalam fikiran Iwan yang hubungannya dengan Zurina akan menjadi lebih dari kawan. Dia hanya mengganggap Zurina sebagai rakan wanita yang 'sempoi' dan mempu memahami perasaannya. Kerap Iwan menceritakan masalahnya kepada Zurina. Masalah keluarganya, masalah perempuan mengenai Iwan yang agak pemalu apabila berhadapan dengan perempuan dan pernah juga Iwan menceritakan masalah yang timbul di tempat kerjanya. Boleh dikatakan semua masalah telah diceritakan kepada Zurina. Ini adalah kerana Iwan mempercayai Zurina dan Iwan merasakan dengan menceritakan masalahnya kepada seorang wanita lebih senang berbanding daripada menceritakan kepada rakan lelaki. Ini adalah kerana apabila Iwan menceritakan masalahnya kepada Zurina, Zurina tidak pernah mentertawakan Iwan sebaliknya sering memberikan nasihat yang berguna dan memberi Iwan semangat dikala Iwan down. Jika diceritakan kepada rakan lelakinya tidak semestinya dia akan mendapat nasihat akan bagaimana untuk mengatasinya malah kadang-kala akan menerima kritikan dan ditertawakan. Iwan tidak pernah mempunyai rakan wanita serapat Zurina. Iwan baru dalam hal sebegini yang membuatkan Iwan ingin lagi rapat dengan Zurina kerana dia terasa seronok berkawan dengan wanita memandangkan dia tidak mempunyai pengalaman berkawan dengan seorang wanita. Apa yang tidak disedari Iwan adalah, semakin rapat Iwan terhadap Zurina, semakin kuat kepercayaan Zurina terhadap Iwan dan sekaligus ini telah membuatkan Zurina lebih banyak peluang untuk melihat betapa baiknya Iwan dan mengenali Iwan dengan lebih mendalam telah melahirkan rasa cinta Zurina terhadap Iwan. Ini adalah antara sebab yang ada orang mengatakan bahawa hubungan kawan yang rapat antara lelaki dan perempuan seolah-olah tidak wujud kerana ia pasti membawa ke hubungan sebagai sepasang kekasih.

Menyedari situasi ini, Iwan berfikir panjang. Dalam perjalanan pulang dari Ulu yam itu, Iwan tidak berkata sepatah pun. Iwan berfikir di sepanjang perjalanan pulang. Semua orang telah menyedari Iwan mempunyai masalah pada waktu ini dan semua orang berpura-pura tidak menyedari apa-apa dengan harapan Iwan tidak terganggu dan mampu membuat keputusan yang terbaik untuk dirinya dan akan datang menceritakan kepada semua orang apabila dia bersedia.

Tiba-tiba Iwan mengeluarkan telefon bimbitnya dan menelefon Zurina. Tenang Iwan menunggu untuk Zurina menjawab telefon tetapi panggilan kali pertamanya tidak diangkat Zurina. Iwan tahu yang Zurina sengaja tidak menjawab panggilan teledonnya itu. Iwan menelefon Zurina sekali lagi dan kali ini Zurina menjawab...
Zurina : Hallo (suara penuh kerisauan..)
Iwan : Hello... aku dah bace surat yang ko kirim kat aku tu. Boleh tak aku nak jumpa ko sekejap kat Kapunam lagi 30 minit. Aku nak bincang pasal benda ni face-to-face... Aku rasa tak sesuai cakap through phone....
Zurina : Er er er.. ok.... Jumpa kat sana kul 4 30....
Iwan : Orait.. jumpa sana kay..

Labels:

1 Comments:

  • At 12:18 pm, June 08, 2006, Anonymous Anonymous said…

    mcm pernah dgr jer kandungan surat tersebut..tapi dimane yer??....eheheh ;)

     

Post a Comment

<< Home