B.L.O.G

bukan laungan orang gila

Monday, December 11, 2006

accepted

baru lepas layan movie tajuk accepted... not bad... sapa yg tak tgk lagi tu gi carik dan tgk aa... best gak citer dia... cam biasa aa semua citer ade msg tersendiri... citer ni nye msg --> learning is all about passion... kalau kita ade keinginan nak belajar tu camner pun kita boleh berjaya... macam pepatah melayu laa kan... di mana ada kemahuan di situ ada jalan... tapi adekah kita betul2 paham pepatah nih????? that is the big question...
kita dibesarkan dalam keadaan yang macam ditentukan oleh masyarakat sekeliling... what i mean is --> masa kita kecik dulu... ape cita-cita kita??? cuba korang pikir balik apa cita-cita korang masa kecik dulu... kecik pun tak kecik sangat laa... dalam sekolah menengah ker... kira masa time korang nak nak form 4.... lepas pmr... sedar tak sedar suma budak yg score pmr akan masuk aliran sains... aku yakin aa suma budak power yg score masa pmr suma masuk aliran sains belajar physics, chemistry bla bla bla... tapi itu ke yg kita mahu?? aku pun time tu tak terpikir gak itu yg aku mahu.. yg aku tau aku nak jadik kaya... haha... and masa tu jalan tu yg aku nampak boleh dekatkan aku ngan kemewahan... hahaha... eh tapi im totally happy with my life now.. seriously... cuma terasa yg kita dulu cam tak byk option...
ni benda yg member baik aku bani cakap kat aku... masa ni yg aku ingat ade aku bani ngan zul dok sembang kat depan umah kat tembok pagar malam buta... citer pasal masa depan... time tu aku cam takde problem nak aa nak sambung study engineering yg aku buat skang nih... time tu bani aa cakap.. kita nye hidup cam ditentukan oleh masyarakat... suma mak bapak nak anak dia jadik antara 5 career ni --> engineer, doctor, lawyer, architect pastu ape lagi ntah... tak ingat dah.. kira cam point dia... our parent takkan suka sangat laa kalau tetiba anak dia kata dia nak jadik pelukis or penyanyi or ape2 aaa yg jarang org sekeliling kita berjaya... so cam takde example yg boleh convince that is not a bad career... berbalik pada first paragraph --> learning is about passion.... hehe so if u see the movie (accepted) tuh u'll have the picture of what im saying about..
well.. for those yg dah ade career tu takyah aa nak buang apa yang korang dah usaha... aku just nak citer what i get from the movie and the prove that bani is right.. masa dia cakap dulu tu aku dah set mind giler dah nak masuk engineering... skang bila lagi 4 bulan nak grad engineering baru terpikir cam kalau aku berfikir time tu ada harapan aku tak masuk engineering... so takkanlaa aku nak berhenti skang kan?? aku habiskan je ape yg aku dah mula... nak mula benda baru mmg bagus tapi always finish what u have started... tu antara prinsip hidup yg bagus utk dipegang... tapi ape2 hal suma kejadian ade hikmahnyer...
main target for this post is.. in case krang ade adik ke sesape aa yg masih mencari career utk hidup dia.. and dia tanye ko camne nak buat... at least u can use this... hehe... i don't know if u really agree with me but this is what i think.... lagipun takdelaa pelik kalau dah grad mechanical engineering pastu start career jadik pelakon kan??? mane tau boleh jadik the next rosyam nor... hahaha.... its not impossible right??? :)

4 Comments:

  • At 11:39 am, December 12, 2006, Blogger naiza said…

    i totally agree with you.. memang betul sapa yang score masa pmr tu memang dah akan gi aliran sains.. memang kononnye kalo masuk aliran sains tu pandai la kan.. maybe disebabkan negara kita cam kekurangan orang dalam bidang tu.. but not to say yang kita ada terlalu ramai interior designer or fashion designer yang gempak giler and world class.. these area pun buleh bawak banyak duit gak ooo..

    kesimpulannya.. mana2 bidang pun.. kita kena buat sungguh2 and kena improve.. kalo awal2 kita cuma jadik tukang jahit baju.. boleh je nak kembangkan bukak kedai.. hire orang.. pastu start on designing.. kalo tak buat gitu.. sampai ke tua la dok pegang mesin jahit je..

    panjang pulak.. dah buleh jadik satu entry kat blog aku.. hehehe

     
  • At 4:01 pm, December 12, 2006, Anonymous Anonymous said…

    ya betul!saya setuju!!!dok jepun ni baru terbukak sikit mata...sbb ade je org jepun amik degree kimia nak keje jadi polis..spt aiai ckp, kalau model tu ade master dia leh jiman 'I'm a model with a master in blablabla'..ni asal master je pensyarah..asal kaya je doktor,engineer etc...amik catering pun leh jer kaya kalau bersungguh2..huhuhu..cita2 aku nak buka kedai nasi lemak kat uk,amacam?ok tak?heheheh..

     
  • At 8:55 pm, December 12, 2006, Anonymous Anonymous said…

    mukgu said laks
    ...entah cmne laks boleh tmasuk blog nie..pepahal nak komen gaks
    ...dulu kita pun tak tahu knp bol tmsuk aliran sains..kata kwn kalo masuk nie..bole jd doctor ke engineer ke..bab kata hak 5 tu le..tup2 masuk course it laks..padhal minat masak memasak...heheh..dh try apply..tp mesti mak n ayah tak sokong..."nak buat apa..jd tukang masak kat hotel..x payeh le..org tak nampak"...hehehe..cita2 terhalang..society do play important role in someone ambition right!!!...lagipun dah nak habis pun...

     
  • At 8:19 pm, December 13, 2006, Blogger a.z.i.d.i said…

    maybe belum terlambat utk kejar suma tuh... i don't know you but what do i know is if u really want something, it is not impossible and its never too late to start... hehe...

     

Post a Comment

<< Home